Fjerde brev fra den tredje Grønlandsmission

4. maj 2009

Forårsgæster og på gensyn til Visse

Så er foråret også kommet hertil omend nok ikke helt så intenst som hjemme. De fleste dage har vi nu plusgrader om dagen men fortsat frost om natten. Sneen bliver blød og er du ude og gå skal du se dig godt for, så du ikke synker i sneen til knæene. Vejene i byen er nu nærmest isfri og havnen har åbent vand så det er ikke noget problem mere for fragtskibene at komme i havn. De fleste dage er det pragtfuldt vejr og solen varmer dejligt. Snespurvene er kommet og pipper og flyver omkring os. Det er fra i går forbudt at køre på snescooter over bugten til Bygden, da isen er i opbrud .

Siden sidst er der sket en del. Vi har haft besøg heroppe af Christel Lüttichau og Gregers Heering. De kom herop for at besøge os og for med egne øjne at se hvordan sundhedsvæsenet fungerer. De var på vej til Nuuk til et møde omkring børn i Grønland så her i Qeqertarsuaq fik de en masse interviews med folk vi har truffet.

Vi arrangerede også at de kom med Morten på snescootertur til toppen af bjerget bag byen og fik en tur med hundeslæde så jeg tror at de nød det. Gregers er en meget dygtig fotograf så mine og Visses billeder er det rene amatørforetagende. Alligevel synes jeg dog at de giver os et godt indtryk af tilværelsen heroppe

Det var rigtig hyggeligt at have besøg af dem og vi hyggede os alle i den lille ”Campingsvogn” som vi hurtigt døbte vores lille bolig. De tog af sted samme dag som Visse, altså for en uge siden. Det var trist at skulle sige farvel til hende men vi ses jo snart igen. Og hun og jeg har haft et rigtig godt ophold heroppe hvor vi har mødt en masse søde mennesker og er blevet godt modtaget.

Weekenden før deres afrejse var der hundeslædekonkurrencer for såvel damer som mænd og for par. Der var en del sammenstimlen uden for byen og liv og glade dage. Vinderne og dem der er nummer to og tre bliver løftet på  deres slæde.

Med det samme fly som bragte Visse, Christel og Gregers til Aasiaat kom et hold ørelæger med narkose hold osv. Så der var aktivitet på hospitalet. Det var hyggeligt at have besøg udefra og de kom en aften til et mindre måltid mad så der sker såmænd fortsat noget hele tiden.

Dagen efter de rejste var der alarmopkald til politiet at en kutter var ved at gå ned. Forulykket pga. ispresset. Poul Politimester fik mobiliseret båden fra Arktisk Station, ”Porssild”, og de sejlede ud og sejlede flere timer mod øst. I det fjerne kunne de selvom det var midt om natten godt se kutteren som så imidlertid pludselig forsvandt. Da de kom til positionen ½ time senere var kutteren væk men de to besætningsmedlemmer stod på isen og blev reddet så det endte lykkeligt. Naturen heroppe besidder voldsomme kræfter som man skal  respektere og jeg er ikke sikker på at fiskerne helt respekterede isen men troede at de kunne sejle igennem den med det resultat at båden blev mast og sank.

Forleden hørte vi så at man havde skudt en Grønlandshval og at den ville blive slæbt ind til havneudløbet. Historien bag er at der ikke er skudt Grønlandshval heroppe siden 1973. I år fik man så tilladelse til at skyde 4 hvaler langs kysten, to nede sydpå og to heroppe. Det var Landsstyret som dekreterede dette for at fejre at Grønland d. 21/6 indfører selvstyre. Det var vist mest en slags madding fra politikernes side i håb om at blive genvalgt. Der skal jo være valg til Landstinget d 2/6. Nå men vi begav os af sted for at opleve sceneriet.

Man skal næsten vide det, for at se at det er en hval der ligger i vandet. Der blev arbejdet intenst med trækliner osv. Hvalen kom nærmere. Den er 14 meter lang og vejer 40 tons. Kødet og Matak skal fordeles over hele kysten så hver lille bygd og by får del i det og det er jo noget af et foretagende og efter sigende så dyrt at administrere at man ikke forestiller sig det. Men sceneriet var jo spændende.

Som I ser blev jeg overtalt til at lade mig forevige på hvalen. Det er da ikke hver dag man står på en Grønlandshval og det er trods alt begrænset hvor mange derhjemme der har prøvet det. Og så har jeg fået ryper, så jeg har lavet ”Rypesnaps” som jeg håber bliver god.

På Hospitalet går det godt. Vi har siden sidst haft nogle brud fordi det også heroppe er glat så der har været gang i gipsforbindingerne. En ældre dame faldt og klagede over smerter i venstre skulder. Den var gået af led så hun fik en tur på maven på et leje i konsultationen og efter stesolidinjektion fik hun en spand vand i hånden og vupti gik den på plads igen.

Den patient jeg evakuerede til Rigshospitalet er kommet tilbage og er faktisk blevet rask. Han fik nogle søm og skruer i ryggen og er nu nærmest smertefri med normal vandladning osv. så det var det nok værd at vi fik ham evakueret.

Den 1. maj var der, arrangeret fest i forsamlingshuset af hundeslædeforeningen. De skulle samle penge ind fordi man her på øen skal arrangere grønlandsmesterskabet for hundeslæde til næste år. Det kan nok være der var aktivitet. Poul og jeg gik derhen for at opleve det. Der blev danset grønlandsk polka så det ville noget og det kan nok være at vi kom ud at danse. Vi var de eneste ikke grønlændere. Rigtig sjovt. Da vi gik hjem kl 01 var det fortsat så lyst så man uden lygte eller anden hjælp kunne læse avis så midnatssolen er stærkt på vej.

Det var alt for denne gang. På genhør...